Az Instagram napról-napra több száz millió felhasználót vonz, a különböző márkák és vállalatok – kisebbek és nagyobbak egyaránt – pedig folyamatosan azon vannak, hogy ennek a széles közönségnek a figyelmét felhívják magukra. Az Instagram jellegéből fakadóan azonban be kell látnunk, hogy teljesen más stratégiára van szükség, mint a többi social media felületen.
Nézzük, kik csinálják a legjobban az Insta-marketinget!
Néhány alapszabály az Instagramos márkaépítéshez:
- Tudnunk kell, hogy a követők száma nem mindig arányos az interakciók számával
- Vonjunk be „influencereket” (ismert, sok követővel rendelkező személyeket, akik egyfajta márkanagykövetként használják és bemutatják a termékünket, szolgáltatásunkat) a márka kommunikációjába, ezzel is növelve az interakciók számát
- A képek is sokkal többet adnak, ha valamilyen bevonódást segítő kísérőszöveggel kötjük össze őket
- Jelenítsük meg a követőinket is a kommunikációban
Az Instagram az egyik legerősebb social media felületté nőtte ki magát az elmúlt években: 300 millió napi szintű felhasználója van és 500 millió, aki egy hónapban legalább egyszer aktív. A felhasználók 80%-a 35 év alatti, ami szintén fontos információ a kommunikáció megtervezésénél.
Kik teljesítenek a legjobban Instagramon? A hírességek. A hírességeknél az engagement rate körülbelül háromszorosa a médiaszolgáltatók és ötszöröse a vállalatok esetében tapasztaltnak. Tanulság? Vonjunk be hírességeket vagy influencereket a kommunikációnkba, ha növelni szeretnénk az interakciók számát.
Az interakciók számát tekintve a médiaszolgáltatók teljesítenek a legjobban, őket a divat-, a szépség-, és az autóipar szereplői követik, akiktől a sportmárkák csak kicsivel vannak lemaradva.
A statisztikák alapján a médiaszolgáltatók 26%-kal több interakciót érnek el, mint a vállalatok, és ők azok, akik elsőként alkalmazzák a legújabb közösségi média eszközöket, és akik a leghamarabb csapnak le az új trendekre. Kiemelkedően teljesít a National Geographic, akik naponta átlagosan 76 000 új követőre tesznek szert. A siker titka nemcsak a remek minőségű, figyelemfelkeltő fotókban rejlik, hanem az azokat kísérő megragadó szövegekben is. A grafikonon is látható, hogy a TOP 10 többi tagja azért igencsak le van maradva a National Geographic-tól.
A legmegragadóbb Insta márkakommunikációs megoldásokat – nem is túl meglepő módon – a divatipar brandjei tudhatják magukénak. Ezen márkák esetében különösen fontos a vizuális megjelenés, mely az Instagramon elengedhetetlen. A felületet használó divatmárkák – követők száma szerinti – toplistájában egyaránt jelen vannak a high fashion márkák, mint a Louis Vuitton vagy a Gucci, de fast fashion üzletek is, mint a H&M vagy a Forever 21.
Érdekes, hogy a Victoria’s Secret nemcsak a legtöbb követővel, de a legmagasabb interakciószámmal rendelkező divatmárka is. Az interakciókat tekintve a fast fashion márkák a legsikeresebbek, ezen a listán a nagyobb divatházak alig kaptak helyet. A listavezetők a legújabb trendekről posztolnak, melyeket saját termékeikkel kapcsolnak össze. A Forever 21 például saját darabjaiból összeállított outfitekkel inspirálja a követőit, a „shop our insta feed” felhívással pedig a weboldalára irányítja a őket.
Az elektronikai márkák sorát magasan vezeti a GoPro, akik jó minőségű és megragadó rajongói fotókat osztanak meg „Photo of the day”-ként. Ebből is látszik, hogy a rajongók bevonása a kommunikációba rendkívül hatásos: egyszerre mutatják be a termékeiket, növelik az interakciók számát, és lojális követőbázist építenek.
Az autómárkák listáját magasan vezeti a Mercedes-Benz, a BMW és a Ferrari, a többi luxusmárka gyakorlatilag csak kullog utánuk. Mi a titok? A Mercedes-Benz például történeteket mond el az Instagram segítségével. Márkanagyköveteik által készített képeket használnak fel, ezzel is közelebb hozva a márka által képviselt életérzést a követőkhöz. Ez ismét jó példa arra, hogy érdemes influencerekkel, márkanagykövetekkel együttműködni.
A sportmárkák Instagram oldalai közül érdemes kiemelni a Nike Skateboarding oldalát, akik profi gördeszkások képeit osztják meg, betaggelve őket a posztban. A termékek is megjelennek a posztokban, de kevésbé hangsúlyosan: az ő közösségük inkább egy történet, mint egy termék köré épült, és ez az interakciók számában is megmutatkozik.
Mindezek után az a kérdés, hogy hogyan építsünk fel egy érdekes, és a követők szemében is vonzó Instagram profilt?
- Vizsgáljuk meg, hogy milyen típusú tartalom az, ami a legjobban működhet a mi esetünkben.
- Folyamatosan monitorozzuk a KPI-okat, ismerjük meg a konkurenciát, és legyünk képben az aktuális trendekkel.
- Kövessük a versenytársak teljesítményét, és rendszeresen vizsgáljuk, hogy hogyan teljesítünk hozzájuk képest.
Forrás: Socialbakers.
Főkép: innen.