Ami nincs fent Facebookon, az nem is létezik – és ezzel csak egy kicsit túloztunk. Ezt mindannyian tudjuk, épp ezért fontos, hogy vállalkozásunk megfelelően kialakított és menedzselt Facebook oldallal rendelkezzen. Akár egy 5 fős családi vállalkozásról, akár egy több ezer alkalmazottat foglalkoztató multiról van szó, a Facebook szinte kötelező eszköze a külső kommunikációnak. Sokan mégis alábecsülik, mert azt gondolják, hogy egy Facebook profilt bárki képes kezelni – pedig nem mindegy, hogy hogyan tesszük!
Természetesen egy gondosan kialakított terv mentén, annak elemeit betartva és a megfelelő készségek birtokában a vállalkozás maga is tökéletesen képes kezelni saját Facebook oldalát, de amennyiben van kapacitásunk és lehetőségünk, valószínűleg jobb eredményeket érhetünk el, ha profikra bízzuk.
Nézzük, mik lehetnek a buktatói az önállóan kezelt Facebook oldalnak!
A legalapvetőbb hiba, amit elkövethetünk, ha magánprofilt hozunk létre vállalkozásunknak. Nemcsak számos lehetőségtől – például becsekkolás – esünk el így, de nem is kelt professzionális hatást. Egy oldal létrehozása a vállalkozás számára rendkívül egyszerűen megtehető, ide kattintva pillanatok alatt el is készül.
Ezután a legelső teendő a profilkép és a borítókép kiválasztása kell, hogy legyen. Mindkettő esetében a legfontosabb, hogy a vállalkozással nyilvánvalóan összeköthető legyen – profilképnek érdemes például logót beállítani, borítóképnek pedig a vállalkozás épületét, dolgozóit, esetleg egy aktuális munkafolyamatot. A videó formátumú borítókép azt is lehetővé teszi, hogy azonnali bepillantást nyújtsunk a vállalkozás mindennapjaiba az oldal látogatói számára. Érdemes továbbá a Névjegy fül minden információját kitölteni: a rövid bemutatkozást, elérhetőséget, honlap címét, mérföldköveket, stb.
A posztok megírását számos egyéb tennivaló is megelőzi! Elsőként ki kell jelölnünk egy célcsoportot, akik számára a bejegyzések készülnek majd. A célcsoportnak elég tágnak kell lennie ahhoz, hogy új érdeklődőket is képes legyen bevonzani, viszont elég szűknek ahhoz, hogy mindenki magáénak érezhesse az oldal mondanivalóját. A célcsoportnak megfelelően kell kialakítanunk a szövegezés stílusát és hangnemét: tegezzük vagy magázzuk-e a célközönséget, inkább komoly vagy szórakoztató tartalomra építsünk, formálisabb vagy informális stílusban írjunk-e stb. Szükséges továbbá egy tematika kialakítása is ahhoz, hogy ne tűnjön a közzétett tartalom „hasraütés-szerűnek”. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ne lehetne sokszínű a tartalom, több típusú poszttal – nyugodtan használhatunk hasznos információkat tartalmazó, aktualitásokról beszámoló, hangulatkeltő, valamint infotainment posztokat is. Ugyanígy fontos annak a meghatározása is, hogy milyen gyakran teszünk közzé bejegyzéseket az oldalon: a túl kevés bejegyzés a véletlenszerűség látszatát kelti, míg a túl gyakori posztolás irritálónak hathat.
A bejegyzések megírásakor a két legfontosabb szempont a konzisztens stílushasználat és a helyesírás. Ha több ember írja a posztokat, akkor is fontos, hogy egységes képet közvetítsenek – kerüljük például az olyan figyelmetlenségeket, hogy tegező bejegyzés után magázunk vagy fordítva. A helyesírás fontossága, bár evidens, mégis kevés helyen valósul meg – ahhoz, hogy biztosak lehessünk a helyességben, jó, ha legalább egy munkatárs átnézi a szöveget. A konkrét tartalom írásakor figyeljünk a SEO szerint előnyös fogalmazásra, építsük be a megfelelő kulcsszavakat, illetve, ahol lehetőség van rá, használjunk belső linkeket.
Ezek után következhet a vizuális tartalom kiválasztása! Ahhoz, hogy követőink az üzenőfalukon végiggörgetve épp a mi bejegyzésünket akarják elolvasni, nélkülözhetetlen, hogy valamilyen módon felkeltsük figyelmüket. Az élénk, színes és hangulatébresztő képek megragadják az emberek tekintetét, nem is beszélve a videós tartalmakról és GIF-ekről. A képek kiválasztásakor figyelembe kell venni a szerzői jogokat, tehát nem használhatjuk fel egyszerűen a keresőből lementett képeket. Készíthetünk képeket magunk is, ekkor viszont hangsúlyt kell fektetni a minőségre, a fényviszonyokra, a beállításra, sőt, a kép mondanivalójára is.
Nem „engedhetjük el posztjaink kezét” azután sem, hogy közzétettük őket, hiszen érkeznek hozzászólások, kérdések, vélemények is. A moderálás a legegyszerűbben kivitelezhető feladatnak tűnik, azonban itt van lehetőség a legnagyobbat hibázni! Könnyedén rajongókat veszíthetünk, ha egy kritikát nem megfelelően kezelünk vagy egy többekben is felmerülő kérdésre nem reagálunk. Fontos tehát, hogy ezt a tevékenységet mindig higgadtan, átgondoltan – akár többször, többek által is átolvasva – végezzük, mindig udvarias és közvetlen stílusban.
Végül, de nem utolsó sorban pedig fontos a hirdetés. A Facebook egyre inkább késztet is minket erre, hiszen olyan algoritmusokkal működik, melyek az organikus elérés mértékét folyamatosan csökkentik. Így hiába van több ezer fős rajongótáborunk, a kitett posztokat csak kis részük fogja az üzenőfalán látni. Ha hirdetünk, nem csupán rajongóink sokkal nagyobb arányát érhetjük el vele, de számunkra releváns célcsoportok tagjait is. A hirdetéseknek több fajtája van, melyek hozzáértő kézben rendkívüli hatékonysággal képesek növelni az oldal mutatószámait.
Ebből is látszik, hogy bár a Facebook oldal menedzsmentje egyszerűnek tűnik, mint az egyszer egy, valójában igen összetett tevékenység, így ha biztosra akarunk menni, nem árt szakértőkre bízni azt! Mi a Myrtis Creative-nál több mint 7 éve foglalkozunk online marketinggel, többek között Facebook tartalommenedzsmenttel. Ez a sokéves tapasztalat a Ti vállalkozásaitok számára is segítséget nyújthat! 🙂