A blog kifejezésről sokan csak a sminkeléssel vagy kütyükkel foglalkozó, esetleg magánemberek által hobbiból naplószerűen írt tartalomra asszociálnak, pedig ennél sokkal többről van szó! A blog valójában egy nagyon sokoldalú és hasznos külső kommunikációs csatorna, mellyel rengeteg vállalkozás is él.
Vegyük sorra egy blog írásának előnyeit!
Kötetlen
Egy blog tartalmilag sokkal kötetlenebb, mint más felhasználható csatornák. A közösségi médián vagy akár a vállalkozás saját honlapján közzétett információk rendkívül korlátozottak, hiszen néhány sornál hosszabb szöveget a látogatók nagyon kis része olvas csak el. Ezek a csatornák tökéletesen alkalmasak például teaserek használatára, vagy olyan bejegyzésekhez, melyek esetében a vizuális tartalmon van a hangsúly, a szöveg pedig csak bevezetőként szolgál. Azonban, sok esetben hosszabb mondanivalónk van – és itt jön képbe a blog.
A blog látogatói számíthatnak rá, hogy hosszabb terjedelmű tartalmakkal fognak találkozni, így aki az oldalra kattint, várhatóan érdeklődést is fog mutatni és nem bánja, ha hosszú szöveget kell végigolvasnia. A szöveg terjedelmén kívül a téma megválasztására is igaz a kötetlenség. A tartalomnak nem kell szorosan kötődnie a vállalkozás tevékenységéhez, így sokkal nagyobb a lefedhető témák skálája. Megoszthatunk történeteket a mindennapokról, érdekességeket, híreket – lényegében személyiséget adhatunk a vállalkozásnak, melytől sokkal szimpatikusabb lesz maga a brand is. Ugyanígy stílusban is szabadabbak vagyunk, hiszen például egy hivatalos honlappal szemben egy blogon írhatunk informálisabb stílusban, fogalmazhatunk könnyedebben, használhatunk szlenget vagy humoros fordulatokat – ezzel pedig emberközelibbé tudjuk tenni a tartalmat.
A blognak forgalomnövelő funkciója is van, nem csupán azért, mert több teret biztosít az olvasók meggyőzésére, de azért is, mert képes szakértői szerepben megjelenni, így pedig döntéstámogató hatással bír. Nem beszélve arról, hogy a tartalomba ágyazott linkekkel közvetlenül vezethetjük olvasóinkat a reklámozni kívánt termékre vagy szolgáltatásra. Hosszabb távon a blog képes kapcsolatot kiépíteni az olvasóközönség és a brand között, ezáltal növelve a lojalitást és a vállalkozásba fektetett bizalmat.
Közvetlen
Egyéb jótékony hatása is van a látogatókra nézve, hiszen lehetőséget ad az oda-vissza csatolásra. A közösségi média megjelenésével ezt tartották az egyik legnagyobb jelentőségű marketing újításnak – nem is csoda, hiszen a közvetlen kapcsolat érzetét kelti. Erre a blog is képes, a látogatók feltehetik a tartalommal kapcsolatos kérdéseiket, vagy véleményezhetik a posztokat – esetleg tovább is gondolhatják, vagy építő jellegű vitát folytathatnak róla. Itt persze meg kell említenünk a dolog másik oldalát is: a beérkezett vélemények, kérdések, hozzászólások kezeléséhez moderálás szükséges, hiszen anélkül éppen a funkció lényege veszik el. Időt kell fordítanunk tehát arra, hogy a beérkezett kérdésekre választ adjunk, a véleményekre reagáljunk, vagy éppen az esetleges panaszokat kezeljük.
Keresőoptimatizálható
A blogírás másik nagy előnye a keresőoptimalizálás lehetősége. A SEO segítségével – és természetesen megfelelő használatával – a blog egyre előrébb hozhatja vállalkozásunkat a keresők találati listáin, ráadásul ingyen. Egy bizonyos idő után akár azt is el tudjuk érni a blog menedzselésével, hogy a keresési eredményekben sorra a mi blogunk jelenjen meg. A hatékonyság tovább növelhető, ha a saját oldalon belül is linkeket helyezünk el, illetve gyakran frissítjük a tartalmat, és ügyelünk a kulcsszavak elhelyezésére is. Keresőoptimalizáláskor fontos, hogy a látogatók fejével gondolkozzunk – hiába írunk például szofisztikált szakmai kulcsszavakat, ha a látogatók hétköznapi nevén keresnek rá az adott témára. A kötetlen témaválasztás azt is lehetővé teszi, hogy rengeteg különböző kulcsszót is beépítsünk a tartalomba, így ezek közül akár több kifejezéssel is a találati listák elejére kerülhetünk.
Láthatjuk, hogy a blog rendkívül költséghatékony marketing megoldás, hiszen a keresőoptimatizálás és az engaging marketing segítségével organikusan is nagyszámú elérést tud biztosítani, illetve az elért olvasókat meg is tudja fogni. Az eredményeket figyelemmel is kísérhetjük, hiszen a blog sikerességét a Google Analytics segítségével könnyedén mérhetjük. Nem csupán az olvasótábor stabilitásáról és növekedéséről kaphatunk információkat, de segítségével megfigyelhetjük, hogy milyen típusú bejegyzések a leginkább népszerűek, sőt, szükség esetén újragondolhatjuk célcsoportunkat is.
Egy blog tehát sokkal több lehetőséget rejt magában, mint ahogy elsőre gondolnánk, ráadásul könnyedén kivitelezhető és fenntartható megoldást jelent. Bár bizonyosan több kapacitást igényel, mint a közösségi médián végzett marketingtevékenység, a sikere nem marad el. A csatornák együttes használata pedig – például a blogbejegyzések megosztása Facebookon is, illetve a Facebook oldalra való utalás a blogon – még nagyobb hatékonyságot tud eredményezni.